Monday, January 28, 2013

:: Dat Byul ::

Bismillahirrahmanirrahim.. 
entry kali ini adalah entry khas tentang Dat byul saya.. 

beberapa bulan yang lepas, ada rang bagi saya kucing. 
Comel sangat!! Kucing siam.
masa mula2 dia satang, dia datang dengan senyuman. Wajah ceria, lincah dan menghiburkan. Sebenarnya saya dah lama tak bagi komitmen jaga kucing. dulu masa saya kecik2, saya dalam darjah satu, saya ada kucing. Nama dia Gaban Z. 
bila dia mati, saya nangis sampai saya demam dekat 2 minggu. Itu my mum cakap. 
Gaban meninggal depan mata saya. Dia tunggu saya balik sekolah. saya ingat lagi dia seolah2 kehausan masa tu. tak lama lepas saya jumpa dia, dia meninggal. dan sejak itu saya tiada kucing sendiri. 
Cuma menumpang kucing adik. hehehe

dan sejak saya jadi penganggur saya diberi kepercayaan untuk jaga kucing. Macam saya cakap tadi, dia datang dengan wajah yang ceria dan menghiburkan. saya sayang dia. Dia kucing yang baik. Cuma sekarang saya sedih. 

saya sangkakan diatak mampu berjalan sebab dia gemuk. 
Bila saya search kat Encik Google, kuching lain lebih gemuk daripada dia, tapi tetap mampu berjalan. Saya doa dengan Allah, tunjukkan saya cara nak sembuhkan Dat Byul. 
Saya tengok muka dia, saya sedih. Sebab walaupun dia tak cakap dia sedang sakit, tapi saya tahu, Dia sakit. Mata dia membicarakannya. 
Saya jaga makan minum dia. Saya bercakap dengan dia. Saya pesan, lepas ni, tolong baik. sebab saya tak sanggup tengok dia tak bermaya. Dia cuma kerdipkan mata. Perkara yang selalu dia buat kalau saya suruh dia senyum. 
Pagi semalam, macam biasa saya letak dia di luar rumah. Itu rutin. Setiap pagi dia akan buang air besar n main2 kat luar. Lepas jam 11 dia akan masuk n tidur. Bangun dia makan, minum main then tido. Tetapi pagi semalam saya tak nampak dia. Saya nebes. Sebab takut dia hilang. saya cari dia keliling rumah. Luar dan dalam. Atas dan bawah. tak jumpa. Then saya cari dia dalam rumput. Ya dia ada di situ. Terbaring lesu. saya angkat dia, saya nak suruh dia berdiri, dia jatuh. saya nagkat lagi, dia jatuh.. akhirnya air mata saya yang jatuh. saya sangat2 kasihan dengan dia. 

then, malam tadi, Allah makbulkan doa saya. Allah lintaskan fikiran saya dengan perkataan lumpuh. Saya dekati Mr Google lagi, then saya temui kebenaran. 

Dat Byul saya lumpuh. 
dia tak boleh jalan, 
saya takkan tengok dia berlari lagi.
saya takkan tengok dia main bola lagi 
Saya sangat3 sedih..
Saya mungkin takkan faham apa dia rasa, tapi saya tahu perasaan dia. 
Dia kucing, takkan mampu meluah. 
takkan bagitahu saya dia sakit. 
Itulah sebab saya sedih. Dia tak mampu berkata.. 

Baru2 ni, saya hairan kenapa ada najis kucing dekat ruang tamu. 
sebab sebelum ini, kucing2 kat rumah ni berdisiplin.
Berak di tempat yang dikhaskan untuk berak. 
Hari ini saya faham. Najis itu Dat byul yang punya. 
dia dah tak mampu berjalan kat depan tandas untuk pelawasan. Dia tak mampu keluar rumah untuk berak. kemana dia berhenti, di situ dia akan berak. 
Saya cakap dengan ahli keluarga saya, takpa, saya akan lap najis dia Saya akan cuci. 

 Hari ini, saya hanya mampu menyediakan kotak untuk Dat Byul. saya buat pintu supaya dia masih boleh tengok dunia luar..
Dia macam orang lumpuh. Berak tapi tak mampu nak habiskan najis dia. 
Tak apa, Mesti ada hikmah sebalik semua ni. 
Hati saya kata saya mampu jaga dia, tapi air mata saya seolah2 menyatakan sebaliknya. 
Apabila saya tengok dia, hanya air mata saya berbicara. 
Kalau manusia, sekurang2nya dia boleh cakap "sakit" 
tapi kucing tidak. 
Dia diam sambil mengerdipkanmatanya seolah memberitahu saya bahawa dia kuat. Dia masih ammpu tersenyu. 

Ya Allah, sembuhkan dia.

Sorry sebab saya penganggur, takda modal nak bawa dia g jumpa doktor. 
Kat pekan ni takda klinik haiwan. Kalau nak bawa jugak, terpaksa turun Kuching. 
apa yang mampu saya buat, juz urut kaki dia. Dan doa supaya dia sembuh. 



Sadaqallahulazim




Thursday, January 24, 2013

:: 12 Rabiulawal ::


Bismillahirrahmanirrahim ^_^
Alhamdulillah, saya diberi peluang untuk bernafas lagi. Hari ini (sebelum marghrib tadi) umat islam seluruh dunia meraikan hari kebesaran nabi Muhammad s.a.w
baginda lahir dan wafat pada tarikh yang sama. namun pada tahun yang berbeza. Tarikh wafatnya Baginda SAW pula adalah jatuh pada  hari Isnin, 12 Rabiul Awwal, tatkala baginda berumur 63 tahun. ( Riwayat Al-Bukhari, 8/150). 

artikel dibawah adalah salah satu artikel yang berjaya menjatuhkan air mata saya setiap kali saya membacanya.. dan daripada artikel ini jugalah, saya pernah hasilkan sebuah sajak dan pernah saya deklamasikan semasa saya belajar. 

so, ini blog saya, dan saya ingin mengajak sapa2 yang singgah baca artikel ini. Anda takkan rugi wang berjuta jika hanya untuk meluangkan masa beberapa minit untuk artikel ini. Minta maaf, saya tak ingat dah kat mana saya copy artikel ni. sebab pada mulanya artikel ini untuk bacaan peribadi ^_^ 

XxXxXxxXxXXxXxXxXxxXxXxXxXxXxXxXxXxXxXxXxXx
XxXXxXxXxXxXxXxXXXxXxXxXXxXxXXxXxXx

Diriwayatkan bahawa surah AI-Maa-idah ayat 3 diturunkan pada sesudah waktu asar iaitu pada hari Jumaat di padang Arafah pada musim haji penghabisan [Wada*].


Pada masa itu Rasulullah s.a.w. berada di Arafah di atas unta. Ketika ayat ini turun Rasulullah s.a.w. tidak begitu jelas penerimaannya untuk mengingati isi dan makna yang terkandung dalam ayat tersebut. Kemudian Rasulullah s.a.w. bersandar pada unta beliau, dan unta beliau pun duduk perlahan-lahan.


Setelah itu turun malaikat Jibril a.s. dan berkata: 
"Wahai Muhammad, sesungguhnya pada hari ini telah disempurnakan urusan agamamu, maka terputuslah apa yang diperintahkan oleh Allah s.w.t.dan demikian juga apa yang terlarang olehnya. Oleh itu kamu kumpulkan para sahabatmu dan beritahu kepada mereka bahawa hari ini adalah hari terakhir aku bertemu dengan kamu."


Sebaik sahaja Malaikat Jibril a.s. pergi maka Rasulullah s.a.w. pun berangkat ke Mekah dan terus pergi ke Madinah. Setelah Rasulullah s.a.w. mengumpulkan para sahabat beliau, maka Rasulullah s.a.w. pun menceritakan apa yang telah diberitahu oleh malaikat Jibril a.s.. Apabila para sahabat mendengar hal yang demikian maka mereka pun gembira sambil berkata: "Agama kita telah sempurna. Agama kila telah sempurna."

Apabila Abu Bakar r.a. mendengar keterangan Rasulullah s.a.w. itu, maka ia tidak dapat menahan kesedihannya maka ia pun kembali ke rumah lalu mengunci pintu dan menangis sekuat-kuatnya. Abu Bakar ra. menangis dari pagi hingga ke malam.


Kisah tentang Abu Bakar r.a. menangis telah sampai kepada para sahabat yang lain, maka berkumpullah para sahabat di hadapan rumah Abu Bakar r.a. dan mereka berkata: "Wahai Abu Bakar, apakah yang telah membuat kamu menangis sehingga begini sekali keadaanmu? Sepatutnya kamu berasa gembira sebab agama kita telah sempuma." Mendengarkan pertanyaan dari para sahabat maka Abu Bakar r.a. pun berkata: 
"Wahai para sahabatku, kamu semua tidak tahu tentang musibah yang menimpa kamu, tidakkah kamu tahu bahawa apabila sesualu perkara itu telah sempuma maka akan kelihatanlah akan kekurangannya. Dengan turunnya ayat tersebut bahawa ianya menunjukkan perpisahan kila dengan Rasulullah s.a.w. Hasan dan Husin menjadi yatim dan para isteri nabi menjadi janda."


Selelah mereka mendengar penjelasan dari Abu Bakar r.a. maka sedarlah mereka akan kebenaran kata-kata Abu Bakar r.a., lalu mereka menangis dengan sekuat-kuatnya. Tangisan mereka telah didengar oleh para sahabat yang lain, maka mereka pun terus beritahu Rasulullah s.a.w. tentang apa yang mereka lihat itu. Berkata salah seorang dari para sahabat: "Ya Rasulullah s.a.w., kami baru bailk dari rumah Abu Bakar r.a. dan kami mendapati banyak orang menangis dengan suara yang kuat di hadapan rumah beliau." Apabila Rasulullah s.a.w. mendengar  keterangan dari para sahabat, maka berubahlah muka Rasulullah s.a.w. dan dengan bergegas beliau menuju ke rumah Abu Bakar r.a..

Sebaik sahaja Rasulullah s.a.w. sampai di  rumah Abu Bakar r.a. maka Rasulullah s.a.w. melihat kesemua mereka yang menangis dan bertanya: "Wahai para sahabatku, kenapakah kamu semua menangis?." Kemudian Ali r.a. berkata: "Ya Rasulullah s.a.w., Abu Bakar r.a. mengatakan dengan turunnya ayat ini membawa tanda bahawa waktu wafatmu telah dekat. Adakah ini benar ya Rasulullah?." Lalu Rasulullah s.a.w. berkata: "Semua yang dikata oleh Abu Bakar r.a. adalah benar, dan sesungguhnya masa untuk aku meninggalkan kamu semua telah hampir dekat."

Sebaik sahaja Abu Bakar r.a. mendengar pengakuan Rasulullah s.a.w., maka ia pun menangis sekuat tenaganya sehingga ia jatuh pengsan, sementara Ali r.a. pula mengeletar seluruh tubuhnya. Dan para sahabat yang lain menangis dengan sekuat-kuat yang mereka mampu. Sehingga gunung-gunung, batu-batu, semua malaikat yang dilangit, cacing-cacing dan semua binatang baik yang di darat mahu-pun yang di laut turut menangis.

Kemudian Rasulullullah s.a.w. bersalam dengan para sahabat satu demi satu dan berwasiat kepada mereka. Kisah Rasulullah s.a.w. mengalami hidup selepas turunnya ayat tersebut, ada yang mengatakan 81 hari, ada pula yang mengatakan beliau hidup sehingga 50 hari selepas turunnya ayat tersebut, ada pula yang mengatakan beliau hidup selama 35 hari dari ayat tersebut diturunkan dan ada pula yang mengatakan 21 hari.


Pada saat sudah dekat ajal Rasulullah s.a.w., beliau menyuruh Bilal azan untuk mengerjakan solat, lalu berkumpul para Muhajirin dan Anshar di masjid Rasulullah s.a.w.. Kemudian Rasulullah s.a.w. menunaikan solat dua raka'at bersama semua yang hadir. Setelah selesai mengerjakan solat beliau bangun dan naik ke atas mimbar dan berkata: 
"Alhamdulillah, wahai para muslimin, sesungguhnya saya adalah seorang nabi yang diutus dan mengajak orang kepada jalan Allah dengan izinnya. Dan saya ini adalah sebagai saudara kandung kamu, yang kasih sayang pada kamu semua seperti seorang ayah. Oleh itu kalau ada sesiapa yang mempunyai hak untuk menuntut, maka hendaklah ia bangun dan membalasi saya sebelum saya dituntut di hari kiamat."


Rasulullah s.a.w. berkata demikian sebanyak 3 kali kemudian bangunlah seorang lelaki yang bernama 'Ukasyah bin Muhshan dan berkata: "Demi ayahku dan ibuku ya Rasulullah s.a.w., kalau anda tidak mengumumkan kepada kami berkali-kali sudah tentu saya tidak mahu mengernukakan hal ini." Lalu 'Ukasyah berkata lagi: "Sesungguhnya dalam Perang Badar saya bersamamu ya 
Rasulullah, pada masa itu saya mengikuti unta anda dari belakang, setelah dekat saya pun turun menghampiri anda dengan tujuan supaya saya dapat mencium paha anda, tetapi anda telah mengambil tongkat dan memukul unta anda untuk berjalan cepat, yang mana pada masa itu saya pun anda pukul pada tulang rusuk saya. Oleh itu saya hendak tahu sama ada anda sengaja memukul saya atau hendak memukul unta tersebut."

Rasulullah s.a.w. berkata: "Wahai 'Ukasyah, Rasulullah s.a.w. sengaja memukul kamu." Kemudian Rasulullah s.a.w. berkata kepada Bilal r.a.: "Wahai Bilal, kamu pergi ke rumah Fatimah dan ambilkan tongkat aku ke mari." Bilal keluar dari masjid menuju ke rumah Fatimah sambil meletakkan tangannya di alas kepala dengan berkata: "Rasulullah telah menyediakan dirinya untuk dibalas [diqishash]."

Setelah Bilal sampai di rumah Fatimah maka Bilal pun memberi salam dan mengetuk pintu. 

Kemudian Fatimah r.a. menyahut dengan berkata: "Siapakah di pintu?." 

Lalu Bilal r.a. berkata: "Saya Bilal, saya telah diperintahkan oleh Rasulullah s.a.w. unluk mengambil tongkat beliau.

"Kemudian Fatimah r.a. berkata: "Wahai Bilal, untuk apa ayahku minta tongkatnya." 

Berkata Bilal r.a.: "Wahai Fatimah, Rasulullah s.a.w. telah menyediakan dirinya untuk diqishash." 

Bertanya Fatimah. r.a. lagi: "Wahai Bilal, siapakah manusia yang sampai hatinya untuk menqishash Rasulullah s.a.w.?."Bilal r.a. tidak menjawab perlanyaan Falimah r.a., sebaik sahaja Fatimah r.a. memberikan tongkat tersebut, maka Bilal pun membawa tongkat itu kepada Rasulullah s.a.w.

Setelah Rasulullah s.a.w. menerima tongkat tersebut dari Bilal r.a. maka beliau pun menyerahkan kepada 'Ukasyah. Melihatkan hal yang demikian maka Abu Bakar r.a. dan Umar r.a. tampil ke hadapan sambil berkata: "Wahai 'Ukasyah, janganlah kamu qishash baginda s.a.w. tetapi kamu qishashlah kami berdua." Apabila Rasulullah s.a.w. mendengar kata-kata Abu Bakar r.a. dan Umar r.a. maka dengan segera beliau berkata: "Wahai Abu Bakar, Umar, duduklah kamu berdua sesungguhnya Allah s.w.t. telah menetapkan tempatnya untuk kamu berdua." Kemudian Ali r.a. bangun, lalu berkata: "Wahai "Ukasyah! Aku adalah orang yang sentiasa berada di samping Rasulullah s.a.w. oleh itu kamu pukullah aku dan janganlah kamu menqishash Rasulullah s.a.w." 

Lalu Rasulullah s.a.w. berkata: "Wahai Ali, duduklah kamu sesungguhnya Allah s.w.t. telah menetapkan tempatmu dan mengetahui isi hatimu."

Setelah itu Hasan dan Husin bangun dengan berkata: "Wahai 'Ukasyah, bukankah kamu tidak tahu bahawa kami ini adalah cucu Rasulullah s.a.w., kalau kamu menqishash kami sama dengan kamu menqishash Rasulullah s.a.w." Mendengar kata-kata cucunya Rasulullah s.a.w. pun berkata: "Wahai buah hatiku, duduklah kamu berdua." Berkata Rasulullah s.a.w. "Wahai 'Ukasyah pukullah saya kalau kamu hendak memukul." Kemudian 'Ukasyah berkata: "Ya Rasulullah s.a.w., anda telah memukul saya sewaktu saya tidak memakai baju." Maka Rasulullah s.a.w. pun membuka baju, sebaik sahaja Rasulullah s.a.w. membuka baju maka menangislah semua yang hadir.

Sebaik sahaja 'Ukasyah melihat tubuh badan Rasulullah s.a.w. maka ia pun mencium beliau dan berkata; "Saya tebus anda dengan jiwa saya, ya Rasulullah s.a.w. siapakah yang sanggup memukul anda. Saya melakukan begini adalah sebab saya hendak menyentuh badan anda yang dimuliakan oleh Allah s.w.t dengan badan saya. Dan Allah s.w.t. menjaga saya dari neraka dengan kehormatanmu." Kemudian Rasulullah s.a.w. berkata: "Dengarlah kamu sekalian, sekiranya kamu hendak melihat ahli syurga, inilah orangnya."


Kemudian semua para jemaah bersalam-salaman atas kegem-biraan mereka terhadap peristiwa yang sangat genting itu. Setelah itu para jemaah pun berkata: "Wahai 'Ukasyah, inilah keuntungan yang paling besar bagimu, engkau telah memperolehi darjat yang tinggi dan bertemankan Rasulullah s.a.w. di dalam syurga."Apabila ajal Rasulullah s.a.w. makin hampir maka beliau pun memanggil para sahabat ke rumah Siti Aisyah r.a. dan beliau berkata: "Selamat datang kamu semua semoga Allah s.w.t. mengasihi kamu semua, saya berwasiat kepada kamu semua agar kamu semua bertaqwa kepada Allah s.w.t. dan mentaati segala perintahnya. Sesungguhnya hari perpisahan antara saya dengan kamu semua hampir dekat, dan dekat pula saat kembalinya seorang hamba kepada Allah s.w.t dan menempatkannya di syurga. Kalau telah sampai ajalku maka hendaklah Ali yang memandikanku, Fadhl bin Abas hendaklah mcnuangkan air dan Usamah bin Zaid hendaklah menolong keduanya. Setelah itu kamu kapanilah aku dengan pakaianku sendiri apabila kamu semua menghendaki, atau kapanilah aku dengan kain yaman yang putih. Apabila kamu memandikan aku, maka hendaklah kamu letakkan aku di atas balai tempat tidurku dalam rumahku ini. Setelah itu kamu semua keluarlah sebentar mening-galkan aku. Pertama yang akan menshalatkan aku ialah Allah s.w.t., kemudian yang akan menshalat aku ialah Jibril a.s., kemudian diikuti oleh malaikat Israfil, malaikat Mikail, dan yang akhir 
sekali malaikat lzrail berserta dengan semua para pembantunya. Setelah itu baru kamu semua masuk beramai-rarnai bershalat ke atasku."


Sebaik sahaja para sahabat mendengar ucapan yang sungguh menyayat hati itu maka mereka pun menangis dengan nada yang keras dan berkata: "Ya Rasulullah s.a.w. anda adalah seorang Rasul yang diutus kepada kami dan untuk semua, yang mana selama ini anda memberi kekuatan dalam penernuan kami dan sebagai penguasa yang menguruskan perkara kami. Apabila anda sudah tiada nanti kepada siapakah yang akan kami tanya setiap persoalan yang timbul nanti?."Kemudian 

Rasulullah s.a.w. berkata: "Dengarlah para saha-batku, aku tinggalkan kepada kamu semua jalan yang benar dan jalan yang terang, dan telah aku tinggalkan kepada kamu semua dua penasihat yang satu daripadanya pandai bicara dan yang satu lagi diam sahaja. Yang pandai bicara itu ialah AI-Quran dan yang diam itu ialah maut. Apabila ada sesuatu persoalan yang rumit di antara kamu, maka hendaklah kamu semua kembali kepada AI-Quran dan Hadis-ku dan sekiranya hati kamu itu berkeras maka lembutkan dia dengan mengambil pengajaran dari mati."

Setelah Rasulullah s.a.w. berkata demikian, maka sakit Rasulullah s.a.w. bermula. Dalam bulan safar Rasulullah s.a.w. sakit selama 18 hari dan sering diziaiahi oleh para sahabat. Dalam sebuah kitab diterangkan bahawa Rasulullah s.a.w. diutus pada hari Isnin dan wafat pada hari Isnin. Pada hari Isnin penyakit Rasulullah s.a.w. bertambah berat, setelah Bilal r.a. selesaikan azan subuh, maka Bilal r.a. pun pergi ke rumah Rasulullah s.a.w.. Sesampainya Bilal r.a. di rumah Rasulullah s.a.w. maka Bilal r.a. pun memberi salam: "Assalaarnualaika ya rasulullah." Lalu dijawab oleh Fatimah r.a.: "Rasulullah s.a.w. masih sibuk dengan urusan beliau." Setelah Bilal r.a. mendengar penjelasan dari Fatimah r.a. maka Bilal r.a. pun kembali ke masjid tanpa memahami kata-kata Fatimah r.a. itu.

Apabila waktu subuh hampir hendak lupus, lalu Bilal pergi sekali lagi ke rumah Rasulullah s.a.w. dan memberi salam seperti permulaan tadi, kali ini salam Bilal r.a. telah di dengar oleh Rasulullah s.a.w. dan baginda berkata; "Masuklah wahai bilal, sesungguhnya penyakitku ini semakin berat, oleh itu kamu suruhlah Abu Bakar mengimarnkan solat subuh berjemaah dengan mereka yang hadir." Setelah mendengar kata-kata Rasulullah s.a.w.  maka Bilal r.a. pun berjalan menuju ke masjid sambil meletakkan tangan di atas kepala dengan berkata: "Aduh musibah." Sebaik sahaja Bilal r.a. sarnpai di masjid maka Bilal r.a. pun memberitahu Abu Bakar tentang apa yang telah Rasulullah s.a.w. katakan kepadanya.

Abu Bakar r.a. tidak dapat menahan dirinya apabila ia melihat mimbar kosong maka dengan suara yang keras Abu Bakar r.a. menangis sehingga ia jatuh pengsan. Melihatkan peristiwa ini maka riuh rendah dalam masjid, sehingga Rasulullah s.a.w. bertanya kepada Fatimah r.a.; "Wahai Fatimah apakah yang telah berlaku?." Maka Fatimah r.a. pun berkata: "Kekecohan kaum muslimin, sebab anda tidak pergi ke masjid." Kemudian Rasulullah s.a.w. memanggil Ali r.a. dan Fadhl bin Abas, lalu Rasulullah s.a.w. bersandar kepada kedua mereka dan terus pergi ke masjid. Setelah Rasulullah s.a.w. sampai di masjid maka beliau pun bersolat subuh bersama dengan para jemaah.
Setelah selesai solat subuh maka Rasulullah s.a.w. pun berkata: "Wahai kaum muslimin, kamu semua sentiasa dalam pertolongan dan pemeliharaan Allah, oleh itu hendaklah kamu semua bertaqwa kcpada Allah s.w.t. dan mengerjakan segala perintahnya. Sesungguhnya aku akan meninggalkan dunia ini dan kamu semua, dan hari ini adalah hari pertama aku di akhirat dan hari terakhir aku di dunia."

Setelah berkala demikian maka Rasulullah s.a.w. pun pulang ke rumah beliau. Kemudian Allah s.w.t. mewahyukan kepada malaikat lzrail: "Wahai lzrail, pergilah kamu kepada kekasihku dengan sebaik-baik rupa, dan apabila kamu hendak mencabut rohnya maka hendaklah kamu melakukan dengan cara yang paling lembut sekali. Apabila kamu pergi ke rumahnya maka minta izinlah lerlebih dahulu, kalau ia izinkan kamu masuk, maka masukiah kamu ke rumahnya dan kalau ia tidak izinkan kamu masuk maka hendaklah kamu kembali padaku."

Sebaik sahaja malaikat lzrail mendapat perintah dari Allah s.w.t. maka malaikal lzrail pun turun dengan menyerupai orang Arab Badwi. Setelah malaikat lzrail sampai di hadapan rumah Rasulullah s.a.w. maka ia pun memberi salam: "Assalaamu alaikum yaa ahia baitin nubuwwati wa ma danir risaalati a adkhulu?" [Mudah-mudahan keselamatan tetap untuk kamu semua sekalian, wahai penghuni rumah nabi dan sumber risaalah, bolehkan saya masuk?" Apabila Fatimah mendengar orang memberi salam maka ia-pun berkata; "Wahai hamba Allah, Rasulullah s.a.w. sedang sibuk sebab sakitnya yang semakin berat."

Kemudian malaikat lzrail berkata lagi seperti dipermulaannya, dan kali ini seruan malaikat itu telah didengar oleh Rasulullah s.a.w. dan Rasulullah s.a.w. bertanya kepada Falimah r.a.: "Wahai Fatimah, siapakah di depan pintu itu." Maka Fatimah r.a. pun berkata: "Ya Rasulullah, ada seorang Arab badwi memanggil mu, dan aku telah katakan kepadanya bahawa anda sedang sibuk sebab sakit, sebaliknya dia memandang saya dengan tajam sehingga saya merasa mcnggigil badan saya." Kemudian Rasulullah s.a.w. berkata; "Wahai Fatimah, tahu-kah kamu siapakah orang itu?." Jawab Fatimah; "Tidak ayah." Dia adalah malaikat lzrail, malaikat yang akan memutuskan segala macam nafsu syahwat yang memisahkan perkumpulan-perkumpulan dan yang memusnahkan semua rumah serta meramaikan kubur." Fatimah r.a. tidak dapat menahan air matanya lagi setelah mengetahui bahawa saat perpisahan dengan ayahandanya akan berakhir, dia menangis sepuas-puasnya.

Apabila Rasulullah s.a.w. mendengar tangisan Falimah r.a. maka beliau pun berkata: "Janganlah kamu menangis wahai Fatimah, engkaulah orang yang pertama dalam keluargaku akan bertemu dengan aku." Kemudian Rasulullah s.a.w. pun menjemput malaikat lzrail masuk. Maka malaikat lzrail pun masuk dengan mengucap: "Assalamuaalaikum ya Rasulullah." Lalu Rasulullah s.a.w. menjawab: 

"Wa alaikas saalamu, wahai lzrail engkau datang menziarahi aku atau untuk mencabut rohku?" Maka berkata malaikat lzrail: "Kedatangan saya adalah untuk menziarahimu dan untuk mencabut rohmu, itupun kalau kamu izinkan, kalau kamu tidak  izinkan maka aku akan kembali." Berkata Rasulullah s.a.w.: "Wahai lzrail, di manakah kamu tinggalkan Jibril?" Berkata lzrail: "Saya tinggalkan Jibril di langit dunia, semua para malaikat sedang memuliakan dia."
Tidak beberapa saat kemudian Jibril a.s. pun turun dan duduk dekat kepala Rasulullah s.a.w. Apabila Rasulullah s.a.w. melihat kedatangan Jibril a.s. maka Rasulullah s.a.w. pun berkata: "Wahai Jibril, tahukah kamu bahawa ajalku sudah dekat" Berkata Jibril a.s.: "Ya aku memang tahu." Rasulullah s.a.w. bertanya lagi: "Wahai Jibril, beritahu kepadaku kemuliaan yang  menggembirakan aku disisi Allah s.w.t." Berkata Jibril a.s.: "Sesungguhnya semua pintu langit telah dibuka, para malaikat bersusun rapi menanti rohmu dilangit. Kesemua pintu-pintu syurga telah dibuka, dan kesemua para bidadari sudah berhias menanti kehadiran rohmu."
Berkala Rasulullah s.a.w.: "Alhamdulillah, sekarang kamu katakan pula tentang umatku di hari kiamat nanti." Berkata Jibril a.s.: "Allah s.w.t. telah  berfirman yang ber-maksud: "Sesungguhnya aku telah melarang semua para nabi masuk ke dalam syurga sebelum engkau masuk terlebih dahulu, dan aku juga melarang semua umat memasuki syurga sebelum umatmu memasuki syurga." Berkata Rasulullah s.a.w.: "Sekarang aku telah puas hati dan telah hilang rasa susahku." Kemudian Rasulullah s.a.w. berkata: "Wahai lzrail, dekatlah kamu kepadaku."
Selelah itu Malaikat lzrail pun memulakan tugasnya, apabila roh nya sampai pada pusat, maka Rasulullah s.a.w. pun berkata: "Wahai Jibril, alangkah dahsyatnya rasa mati." Jibril a.s. mengalihkan pandangan dari Rasulullah s.a.w. apabila mendengar kata-kata beliau itu. Melihatkan telatah Jibril a.s. itu maka Rasulullah s.a.w. pun berkata: "Wahai Jibril, apakah kamu tidak suka melihat wajahku?" Jibril a.s. berkata: "Wahai kekasih Allah, siapakah orang yang sanggup melihat wajahmu dikala kamu dalam sakaratul maut?"
Anas bin Malik r.a. berkata: "Apabila roh Rasulullah s.a.w. telah sampai di dada beliau telah bersabda: "Aku wasiatkan kepada kamu agar kamu semua menjaga shalat dan apa-apa yang telah diperintahkan ke atasmu." Ali r.a. berkata: "Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. ketika menjelang saat-saat terakhir, telah mengerakkan kedua bibir beliau sebanyak dua kali, dan saya meletakkan telinga, saya dengan Rasulullah s.a.w. berkata: "Umatku, umatku." Telah bersabda Rasulullah s.a.w. bahawa: "Malaikat Jibril a.s. telah berkata kepadaku; "Wahai Muhammad, sesungguhnya Allah s.w.t. telah menciptakan sebuah laut di belakang gunung Qaf, dan di laut itu terdapat ikan yang selalu membaca selawat untukmu, kalau sesiapa yang mengambil seekor ikan dari laut tersebut maka akan lumpuhlah kedua belah tangannya dan ikan tersebut akan menjadi batu."

#Sorry sebab masalah teknikal tidak dapat dielk semasa mengCOPY cerita ni.. hehehe


~ Saat Pemergian Rasulullah ~
Gubahan : sheeda_ salleh

Ibadahmu bayangan kehambaanmu
Akhlakmu membayangkan murni hatimu
Pemurahmu menandakan tiada dunia dihatimu
Sabar.. Bukti ketahanan jiwamu
Berani..Itu lambang tawakalmu
Musuh menentang.. kau balas dengan doa semoga mereka beroleh hidayah….
Tiada siapa akan lupa luhur budimu Ya Rasulullah

Setelah sekian lama memperjuangkan islam..
Jibril datang membawa pesanan..
Maka seluruh sahabat dipanggil..
Kepada mereka kau khabarkan segalanya..
“ Agama kita telah sempurna2x”
Betapa gembira sahabat mendengarnya
Kesempurnaan diterima dengan hati yang tebuka
Namun, disebalik kegembiraan terselit sebuah duka yang berpanjangan
Tiada siapa menduga “permata” itu akan pergi selamanya..

Luluh hati Abu bakar mendengarkan
Berat rasa hati Ali merelakan
Payah untuk Umar mempercaya
Sungguh sukar untuk ummat menerima..

Muhammad!!
Kau pergi tiada ganti
hilanglah seri sebuah taman
tiadalah sudah penyelamat Ummat
ternoktahlah juga perjuangan keramat
Saat ajal semakin mendekat..
Qisas kau pinta dari ummat..
Kepada sesiapa kau berbuat silap
Ukashah bangun seraya berkata
Rasullullah pernah memukul belakangnya..
Lantas Qisas dijalankan segera..
Meski sahabat dan cucu2nya tampil..
Namun Rasulullah tidak rela..
baju dibuka…
Ukashah lantas mencium badan baginda
“pukulan ditebus dengan jiwa..”
Kasihnya Ukasyah pada baginda

Bertaqwa kepada Allah!!..
Itu pesan Rasulullah….
Saat ajal baginda bertamu
Senyuman tetap menghiasi bibir..
Sebuah senyuman yang menteteramkan
Setiap insan yang kebimbangan..
Hakikatnya…tak terkata
Betapa payah derita kau tanggung
Betapa berat sakit yang mengunung
Kasihmu mendalam kepada ummat..
Kau soal ganjaran ummat di hari kiamat
Berita gembira dikhabarkan Malaikat
Terbang menghilang segala rasa tenat

Ketika rohmu diangkat bertemu yang Esa..
Kau wasiatkan solat itu dijaga..
Dan Hingga pada nafas terakhirmu..
Bibirmu menutur kasih kepada Ummat
Umati..umati…
Akhirnya penuh ketenangan jiwamu pergi
Diiringi air mata syahdu insan yang menyayangi
Walau sukar umat menerima
Meski payah Umar mempercaya
Namun Iman merelakan segalanya
Manusia itu akan pergi jua selamanya..
Tak terlafaz kata mengungkap hiba
Maka gerhanalah seluruh semesta
Walau kini Kau telah tiada
Cintamu pasti kan bersemarak selamanya
Kau tinggalkan kami sebuah warisan yang abadi
Percayalah, Sesungguhnya kami ummat yang merinduimu..




Saturday, January 5, 2013

:: ..Jodoh, Jodoh, Jodoh.. ::

Bismillahirrahmanirahim.. 

tengok tajuk entry pun dah tau kan nak cakap pasal apa kali ni..saya baru sahaja melawat Blog Sahabat baik saya. Juga ada kaitannya dengan entry Jamilla saya kali ini.. hehehe

..Jodoh, Jodoh, Jodoh.. 

Bilamana soal ini ditimbulkan, itu tidak bermaksud saya "leju" dengan perkataan ini.. hahaha (Leju kau! Sarawakian faham la.Yang tak faham, sila match word dengan ayat yer).  Kadang2 syok jugak asyik jadi perhatian ni. Bukan sebab kecantikan semula jadi dan kelebihan lemak yang ada tapi semua itu disebabkan kawan dok duduk atas pelamin, yang pergi kenduri ni single lagi. Belum punya tanda2 nak bersuami. (Padahal dalam hati:: HADOI!). Sorang panggil " kau bila lagi", yang sorang datang dengan soalan yang sama. Then  saya jawab, " sabar ye, nanti kalo ada saya jemput. Jangan tak datang. bawak hadiah baikkkk punya cilok :p " haha (ada unsur kurang sopan di situ :: untuk menyesuaikan sekalikan dengan gelak.. nampak main2 sikit). cakap ngan vateren kena pandai cover beb! karang ada yang berkenan terus kena riject!

Ok, back to the topik. J to the O to the D to the O balik to the H (JODOH). Walaupun kadang2 jawapan saya "belum jumpa jodoh", "belum jodoh", " awak carilah untuk saya" itu bukan tanda saya desperate sangat nak kawen. Totally NOP! atau dalam bahasa kebangsaan kita TIDAK!! Saya baru dua puluh enam okay!!..(belum Official lagi) so, still dua puluh lima. Ok saya akui dalam umur yang menganjak dewasa in, perempuan mana dalam dunia ni tak nak kahwen. Sedikit senbanyak secubit rasa halal oriental atau halal beijing (merapu!) semua perempuan tetap ada rasa nak kahwin. Itu Sunnah dan rasa cinta dalam diri itu fitrah. Saya nak kahwin, tapi bukan sekarang. Sebab saya masih punya tanggungjawab sosial yang saya kena laksanakan. Saya masih ada Ayah (Tak bermakna bila saya kahwin saya akan abaikan. Absolutely NOT!!). Saya nak jugak rasa duit sendiri. Enjoy dengan duit sendiri. Bagi belanja ngan adik2 n kakak n abang2.. hehehe maklumlah selama ni asyik diaorang ja blanja. 

Lately saya sebenarnya dihantui dengan lebih kerap oleh Pak cik2 dan Mak Cik2 pasal kahwin ni.. hehehe My Dad My Hero cool je.. sebab dia tahu anak dara dia sorang ni masih belum menunjukkan minat yang mendalam pasal kahwin! hehehe. Biasalahkan bila masa cuti sekolah, masa tu lah jugak banyak Masjid yang dibina. Saya Happy untuk mereka. Dan pada masa itu jugalah soalan tentang kahwin ni bermain - main (macam "ambulan" masa kita pening ) di kepala. Siap ada yang nak jodohkan saya dengan anak sedara dia.. "Sorry Mok Aji, hati kmk tok dah ada orang pun" <-- -pengenjen.

Sebenarnya kita semua tahu kan, Jodoh pertemuan Allah tentukan. Sejak kita dalam perut mak lagi Allah dah tentukan bila kita kahwin, bila kita mati. Takkan laju seminggu tak kan lambat dua hari. time2 tu jugak kalau dah masa dia, maka kahwinlah dia. Maka matilah dia.. huhuh So, kita hamba Allah yang percaya pada ketentuan Allah just wait and see. 


Tapi readers (Kalau ada), Sheeda (kalau takda), 


Allah memang dah tentukan siapa jodoh kita dari kecik. Tak semestinya kita harus duduk berpeluk tubuh tunggu orang datang bawak sejambak bunga n sebentuk cincin  dan kata " Will u marry me" <-- Oh Pelizzzz... jangan dok berangan dik oiiii.. Ini bukan zaman Cinderella yang duduk ceruk dapur, tiba2 datang seorang putera bawak kasut.. cuba pakai.. Ngam, terus ambik jadi bini! Haih Magic!! Ini bukan juga zaman Snow White just tunggu dalam keranda. Tido ntah berapa tahun. then datang putera cium, suppp sedar. terus jadi isteri putera. Wei,...ingat dengan ciuman cinta boleh mengalir ke badan kew... hahaha


Ok ini zaman yang perempuan tidak boleh malu. Maksud, perempuan perlu cari cinta itu. Cinta takkan datang kalau tak di undang. macam majlis kahwin la, takkan da orang datang kalau tak di jemput kan? so carilah cinta. Lupakan istilah perigi cari timba. Istilah tu yang LAPUK. Pok Pok Pok Bujang Lapok! Kalau ada yang berkenan di hati. PINANG!! Sekarang nak dapat suami / lelaki baik, susah..Jangan tunggu lama2 nanti lama2 dia diambil orang.. . Mesti akan ada yang terfikir, Haish, buat malu ja! Oh Em Gee !! Dulukan, Siti Khadijah pinang Rasulullah tau, tak nak ke ikut contoh? hehehe.. saya sendiri berani cakap je. Buat belum lagi. 

OK, apa kata saya kongsikan satu gamba buat kita semua.. then baca. kemudian tafsirkan.. Saya ulas, anda yang tiba2 jumpa blog ni, baca.. Orait?!




Point num 1, 2 dan 8 saya dah ulas kat atas.. hehehe

So, we go to number 4 dan last.. Ni lebih kepada hubungan intim before kahwin.. tadi saya tengok cita. Ok la, hujung minggu takda kerja nak buat, tengok crita. Tersungkur Di kaki Cinta.. Mantap tajuk doe.. nak dijadikan cerita lah kan atas sebab wanita terlalu percaya dengan lelaki, terjerumuslah mereka dalam lautan nafsu asmara. berlaku lah zina. Yang bertudung terpedaya, yang tak bertudung pun sama. " I hormat u dan takkan usik u sebelum kita nikah" na.. Kotakan apa dikata..  Benda macam ni kita boleh elak.. Sekarang kita sendiri dapat lihat, budak3 didedahkan dengan teknologi. Nak salahkan siapa? Diaorang tengok Video lucah? kite tau ke? diaorang wab cam pelik2 kita pantau tak? Tak kan? jadi daripada hasil pembacaan, tontonan diaorang punya semangat inkuiri nak tahu tu sangat tinggi. Nak Praktik kunun! supaya malam pertama nanti tak kekok. Dik, biar kekok malam pertama, jangan kekok nanti masuk syurga.. Kita ada hak untuk menjauhi Zina. Sepatutnya jangan jadikan alasan terlanjur itu satu alasan kukuh untuk terus buat dosa. Allah maha menerima taubat. Andai benar kta terbuat, bertaubatlah. Jangan dok makin syok buat lagi. 

Point number 3:: MEMILIH!! : ini peluru selalu orang guna untuk smash wanita2 belum kahwin. :: saya pernah kena::
Sidang sabtu yang dirahmati Allah sekalian, WANITA ADA HAK UNTUK MEMILIH. 
kalau orang lelaki bukan main, nak yang cantik, badan solid macam pasu bunga, nak yang pandai masak, nak yang bertudung, nak yang pandai jaga suami.. So tak salah wanita memilih. Kenapa tidak. Takkan nak yang tepi jalan je buat suami.. Sekurang2nya biarlah lelaki yang jaga solat. Boleh tegur walau sesaat. Biar lelaki yang boleh bimbing ke Jannah. In sha Allah. Tak semestinya Ustaz. Yang bukan Ustaz pun bOleh. Kalau saya sendiri, saya nak suami saya yang jaga solat, tapi kalau boleh saya tak nak Ustaz. Cukup yang sentiasa fikirkan masa depan kami di Syurga macamana. Rupa, biar sedap mata memandang. Sebab teman tidur sepanjang hayat tu. huhuhu. Biar yang rajin berusaha dan ada kerja. Sebab hari ini tiada yang percuma. 

Akhir sekali :: Cinta Lepas Kahwin :: 

Adik2, kakak2 dan abang2..Tak semestinya kita perlu bercinta sebelum kahwin. Tak semestinya perlu jumpa setiap masa. Tak semestinya perlu punya banyak persamaan untuk hidup bersama. Bukankah kita diciptakan untuk saling melengkapi antara satu sama lain?. Kalau suami anda tak pandai masak, kita perempuan lengkapkanlah. Kalau perempuan tak suka memacing, lelaki pula suka, tak salah kita temankan.. ho w suwiiit kan? Tak perlu banyak persamaan untuk bina persefahaman kerana kadang2 perbezaan itu akan mencipta satu situasi yang lebih menarik dalam rumah tangga. Bercinta lepas kahwin, kita terima banyak SUPRISE!! suka sangat kan suprise? hehehe Itu satu perasaan indah. Banyak perkara pertama d\kita lakukan bersama - sama insan yang halal buat kita. Cukup kita kenal dia sapa. dari keturunan mana . In sha Allah jika hubungan itu semua kerana Allah, anda akan peroleh satu perasaan yang indah2.. 


ok sebelum saya mengundur dir : aahah <-- data-blogger-escaped-dah="dah" data-blogger-escaped-font="font" data-blogger-escaped-macam="macam" data-blogger-escaped-ucapan="ucapan">


"lelaki yang baik, untuk wanita yang baik dan begitu juga sebaliknya..." 


saya pernah ajukan soalan. Bagaimana Jika lelaki baik jumpa wanita selaiknya dan wanita yang baik jodohnya pula sebaliknya.. tahu ustaz saya jawab apa?


" kalau benar perkara itu terjadi. Yakinlah. Allah sedang menguji kamu. Allah percaya kamu boleh membimbing seseorang itu ke arah yang lebih baik. Mungkin akan ambil masa yang lama. Doa pasangan kamu menerima hidayah dariNya. Syukurlah sebab Allah pilih anda untuk tangungjawab itu. Biar apa orang kata, sebab Allah tak pandang dosa silam hambaNya yang bertaubat, Allah juga tak tafsir seseorang juga melalui masa silamNya, tapi Allah percay setiap hambaNya yang menerima hidayah akan kembali ke pangkal jalan. Setiap hambanya yang bertaubat itu pasti lebih merasai nikamt beribadah dan akan merasai kemanisan iman. In Sha Allah, Cinta sampai ke Jannah.. 


" Percintaan itu Fitrah, Pernikahan itu Sunnah. Jika sudah tertulis takkan awal walau sesaat dan takkan lewat walau Sesaat. Kekurangan pasangan bukan utnuk dikeji, tapi untuk dilengkapi. Bercintalah kerana Allah. kerana kita akan rasa perasaan itu indah " 



 ~Sadaqallahulazim ~






Tuesday, January 1, 2013

SNSD 'I got a Boy' Lyrics


SNSD 'I got a Boy' Lyrics (English)

Ayo! GG! Yeah Yeah, shall we start?
Uh-muh! Look at her, look. What happened to her that she cut her hair? huh?
Uh-muh! Again look at her, look! From head to toe, her style has changed
Why did she do that? I’m curious to death, why did she do that? Tell me

Ha ha! Let me introduce myself! Here comes trouble! Follow after me!
Oh oh oh yeah oh, oh oh yeah oh, you really are something else!

Who is she? Ridiculous
Do you know you’re too self-assertive? She thinks I’m average
Yeah, I guess she really liked him!
No way! No way!
She became so pretty and sexy, it’s because of him, right?
I almost asked her what her new makeup was

Truthfully, I’ve seen it for the first time
The deep eyes, like a scarred beast
I was dizzy by just talking to him!
You really are something else! You really are something else!

Oh oh oh yeah oh, oh oh yeah oh, You really are something else!
Oh oh oh yeah oh, oh oh yeah oh, You really are something else!

Ayo! Stop! Let me put it down another way.

I got a boy, a handsome one! I got a boy, a kind one! I got a boy handsome boy, who took all my heart
I got a boy, a handsome one! I got a boy, a kind one! I got a boy awesome boy, I must have really fallen for him

Ah, my prince! When are you gonna come save me?
Will you lift me in your arms and fly, like a white dream?

I’m like, surprised, mental collapse! He wants to see my face without makeup. I really like him, would it be okay to show it to him?
Oh! Never! Right? Right?
Let’s keep what needs to be kept, right! right!
Don’t ever forget this until you take all of his heart!

Oh oh oh yeah oh, oh oh yeah oh, even if I stay up all night, it’s not enough, everything everything
Oh oh oh yeah oh, oh oh yeah oh, our biggest interest, everything everything

Listen to me, you all know him, right? He’s a bit young but he’s full inside
Sometimes he is as reliable as an oppa but when he acts charming, he is so cute

Oh oh oh yeah oh, oh oh yeah oh, you’re crazy, crazy
Oh oh oh yeah oh, oh oh yeah oh, you’re crazy, crazy
I’m really angry, my boy doesn’t look at me as a girl
What should I do when I feel hopeless? Should I make him feel jealous? I’m so upset! What do I do?
No way! No way!

Don’t stop! Let’s bring it back to 1:40

I got a boy, a handsome one! I got a boy, a kind one! I got a boy handsome boy, who took all my heart
I got a boy, a handsome one! I got a boy, a kind one! I got a boy awesome boy, I must have really fallen for him

Always next to me, it’s you, who’s on my side and listens to me, you- you-
I’m happy as it is right now, cause everything will work

I got a boy, a handsome one! I got a boy, a kind one! I got a boy handsome boy, who took all my heart
I got a boy, a handsome one! I got a boy, a kind one! I got a boy awesome boy, I must have really fallen for him

I got a boy, a handsome one!

SNSD 'I got a Boy' Lyrics (Romanization)

Ayo! GG! Yeah Yeah shijakhae bolkka? 
Omo! yae jom bwahra yae, museun ili isseotkillae meoril jallatdae? eung? 
Omo! tto yae jom borago! meoributeo balkkeutkkaji seutayili bakkwiiyeosseo 
waeh keuraetdae? kunggeumhae jukkenne waeh keuraetdae? marhae bwahbwah jom 

Ha Ha! Let me introduce myself! Here comes trouble! ttara hae! 
o oo ye o. oo ye o neo jalnasseo cheongmal! 

jiga mwonde? utkyeo. neomu kotdae sen geo ani? nabogo pyeongbeomhadanda yae 
eo~~keu namja wahnjeon mame deureonna bwah! 
maldo andwaeh! maldo andwaeh! 
neomu yeppeojigo sekshihae jyeosseo keu namja ttaemuniji? mureobol ppeon haetdanikka? neo bakkun hwahjangpumi mwonji 

sashil na, cheoeum bwahsseo sangcheo ibeun yasu gateun gipeun nun 
yaegiman haedo eojil haetdanikka? 
neo jalnasseo cheongmal! jalnasseo cheongmal! 

o oo ye o. oo ye o neo jalnatda cheongmal! 
o oo ye o. oo ye o neo jalnasseo cheongmal! 

Ayo! Stop! Let me put it down another way. 

I got a boy meotjin! I got a boy chakhan! I got a boy handsome boy nae mam da kajyeogan 
I got a boy meotjin! I got a boy chakhan! I got a boy awesome boy wahnjeon banhaenna bwah 

a nae wahngjanim! eonje i momeul kuhareo wah jushil tenkayo? 
hayan kkumcheoreom nal pume ana ollyeo naraga jushiketjyo? 

na, kkamchak! menbungiya! keu sarameun nae min nachi kunggeumhadae. wahnjeon mame deureo mot igin cheok boyeojwodo kwaehnchanheulkka? 
ou! jeoldaero andwehji! keuchi? keuchi? 
uri, jigil keon jigija! majji! majji! 
keuye mameul modu kajil ttaekkaji ikeon jeoldaero ijeobeoriji mallago! 

o oo ye o. oo ye o bameul saedo mojara da da 
o oo ye o. oo ye o uri chwehko kwahnshimsa da da 

nae mal deureobwah keu ai neone alji? jom eorijiman sogeun kkwahk chasseo 
eotteol ttaen oppacheoreom deumjikhajiman, aekyoreul buril ttaen neomu yeppeo jukkesseo 

o oo ye o. oo ye o neo michyeosseo, michyeosseo 
o oo ye o. oo ye o neo michyeosseo, michyeosseo 
nan cheongmal hwahka na jukkesseo nae namjan nal yeojaro anboneun geol 
makyeonhal ttaen eotteokhamyeon naega chohkenni? jilturado nage haebolkka? soksanghae! eotteokhae! na? 
maldo an dwaeh! maldo an dwaeh! 

Don't stop! Lets bring it back to 1:40 

I got a boy meotjin! I got a boy chakhan! I got a boy handsome boy nae mam da kajyeogan 
I got a boy meotjin! I got a boy chakhan! I got a boy awesome boy wahnjeon banhaenna bwah

eonjena nae gyeoten naepyeoni dwaehjugo kwii giulyeojuneun neo neo 
nan idaero chigeum haengbokhae jal twehl keonikka 

I got a boy meotjin! I got a boy chakhan! I got a boy handsome boy nae mam da kajyeogan 
I got a boy meotjin! I got a boy chakhan! I got a boy awesome boy wahnjeon banhaenna bwah

I got a boy meotjin! I got a boy chakhan! I got a boy handsome boy nae mam da kajyeogan 
I got a boy meotjin! I got a boy chakhan! I got a boy awesome boy wahnjeon banhaenna bwah 

I got a boy meotjin! 


Credits:
smentertainment