Friday, December 14, 2012

.. Proud to be Pemulihan-ians ..

Salam..

alhamdulillah.. minggu ni segala perkara yang di tunggu2 selama 5 tahun, semua dah lepas dah..
percaya pada kata2 
"Allah tidak akan menduga hambanya melebihi kemampuan mereka"

Allah tahu kami mampu..
terlalu banyak perkara yang berlaku sepanjang 5 tahun ini..
but most of all menjadikan saya dan rakan2 kuat..

MQA
hanya MQA yang pandang kami..
hahaha.. bukti dia  cari kami samapi di kuching demi untuk lulus verifikasi   

Ok apa yang bakal saya sampaikan ini adalah kata hati saya sahaja..
kalau ada siapa2 yang terbaca n tersingung, saya minta maaf.. 
sebab to be honest itu bukan niat saya..
mengungkit apatah lagi membangkit..

pemulihan..
satu bidang yang kadang2 (sikit lah) orang pandang sipi..
"owh pemulihan.. patutlah.."

saya tak minta kami dikenali tapi most of the time kami sering dilupakan..
perasaan dilupakan tu sama dengan perasaan apabila berada di dalam kelas, tapi cikgu tak ingat nama.
as a student, it's the worst feeling will they feel
dan itu yang kami pernah rasai.. 

suatu ketika kami pernah rasa down giler..
macam rasa aku stress giler..
walaupun ianya cuma satu kaedah permainan, namun saya tetap katakan jika ada guru yang mengaplikasikan permainan tersebut, 
guru itu memberi satu pengalaman DOWN yang sangat pahit untuk peserta yang kalah. 
bayangkan, kita berusaha untuk menambah mata, tapi 3 kumpulan lain berpakat tolak markah kita.. 
3 lawan 1.. apakan daya kami..
dengan alasan supaya diri sendiri selamat, berpakatlah mereka menjatuhkan kami..
waktu itu perasan saya sukar untuk digambarkan..
sehingga saya menyatakan kepada salah seorang ahli kumpulan (yang kami rasakan tidak pernah melakukan kami sedemikian rupa)
saya benci kumpulan kamu!!!
silap saya jugak lah sebab mungkin bukan niat dia.. sebab nama pun kumpulan, mesti akan ada yang terpaksa akur dengan yang lain, TETAPI waktu itu saya betul2 sedih
apa salah akmi sebenarnya?
Ya, mungkin kumpulan awak tak pernah rasa sepertimana kami rasa..

tapi alhamdulillah, Allah kurniakan saya dengan hati yang senang memafkan..
saya maafkan mereka tapi mustahil untuk saya lupakan perkara yang pernah beri impak besar dalam diri saya..
so far so good, saya berkawan dengan mereka sepertimana saya berkawan dengan yang lain >_<
sebab dari situ saya mula terfikir..
bagaimana untuk meningkatkan nilai profesionalisme pemulihan di mata mereka.. 
dan saya percaya pengalaman yang mereka berikan itu merupakan satu pengalaman yang menjadi pengajaran sampai bila bila. 

dan hari ini saya belajar daripada pengalaman itu..

untuk pengetahuan semua 
saya adalah salah seorang individu dari kelas saya yang suka menyatakan pendapoat sekiranya saya rasakan pendapat saya perlu diutarakan..
mulanya saya fikir menyuarakan pendapat itu adalah satu perkara asas dalamsistem demokrasi..
namun apa yang terjadi beberapa ketika dalam masa yang terdeka ini, rupa2nya ada individu yang merasakan pendapat hanya boleh diutarakan oleh individu yang berkepentingan dalam organisasi..
hurm..

saya tak minta pendapat saya diterima 100%.. tapi jika anda berada ditempat saya, anda akan buat perkara yang sama ~ i guess!
selepas saya suarakn pendapat saya....
komen itu di delete oleh dia..
di post komen yang lain untuk menarik perhatian. supaya diri saya yang nampak bersalah..
ok, saya terima kerana saya tahu awak kalau dah buat keputusan takkan boleh dibangkakng Farah (2012)..
tahniah kerana semua orang nampak saya slaah..
ketua awak juga nampak saya salah..
DUNIA! 
asalkan pandai buat muka kasihan, smeua orang akan percaya..

niat saya untuk mempertahankan hak rakan2 mati di  situ sahaja.. 
sebab saya MALAS!
tapi ada insan lain dalam kelas yang perjuangkan..

guna singkatan untuk pengajian..
setelah di undi, semua setuju untuk gunakan singkatan..
but not US!! PEMULIHAN-ians
rasionalnya : tak semua orang tahu singkatan PEM + pemulihan..
even Lect ramai yang tak tahu.. 
jadi saya berusara menyatakan pendapat..
bila disuarakan waktu itu, orang akan mula berfikir

ada benarnya dengan apa yang saya nyatakan..
Terima kasih kepada yang memahami.. 

namun ada suara kera sumbang yang bersuara bukan pada medium yang betul
PEmulihan ya rasa best!

Hey ladies yang perasan best!
ITU HAK KAMI.. 
nama itu penting lo.. 

apa yang boleh saya katakan, 
saya bersuara kerana saya rasa apa yang bakal saya suarakan adalah benar!
saya bukan bersuara untuk menjadi pembangkang untuk setiap apa yang orang lain laksanakan.. 
saya bersuara bukan untuk suka-suka..
apa yang patut saya suarakan, saya suarakan..

walau apa jua pandangan orang lain, saya tetap bangga dengan rakan2 saya..

hari ini, hasil daripada pembelajaran lepas, 
kami belajar untuk mempertahankan HAk!
kami belajar untuk meningkatkan motivasi kumpulan kami.. 
dan kami harap, kumpulan lain takkan pandang rendah pada kumpulan kami lagi..



1 comment:

liEza said...

topeq....
tulak palak org ya peq..haha :)
sabo3