Saturday, October 27, 2012

.. Aktiviti kOrban ..

slamat hari raya aidiladha..
heheh
alhamdulillah saya berpeluang beraya dirumah tahun ni, 
saya rasa raya kali ni meriah cket..

al fatihah untuk arwah mak..
al fatihah untuk rasulullah dan sahabat2nya..
dan semua ahli keluarga yang telah kembali kerahmatullah..

raya haji sama maksudnya dengan raya korban..
di hari raya korban ramai orang berkorban dengan pelbagai cara..
korban kerbau, korban kerjaya dan sebagainya..

apa erti pengorbanan untuk diri saya?
saya belum pernah korbankan seekor lembu..
saya belum pernah korbankan rasa kasih saya untuk sahabat baik saya :P
atau saya belum pernah korbankan kebagiaan saya untuk siapa2..

juz want to share xtvt kOrban hehehe
ya saya madah rami sikit raya tok.. hehehe
kawan2 adik saya datang.. heheh






alhamdulillah hari ni genap umur anak sedara saya 12 tahun..
but kebetulan si adik lusa 29.10 dan si bongsu 4.11 so semua disekalikan..

happy birthday
 Nurhaziqah Farisha Binti Sapuan
Nursofea Umairah Binti Sapuan
Nurizatul Aqilah Binti Sapuan

anak2 sedara Chik Dot semua menceriakan hari Chik Dot.. hehehe

jadi anak yang baik..
jadi anak yang menyenagkan >_<



Yaya


nuriz






Iqa, Yaya n nuriz




Tuesday, October 16, 2012

:: sEmut dan lalat ::

bila berbicara tentang semut..
dalam kepala kita akan terbayang

binatang yang
kecil
rajin
ada macam2.. kaler hitam, merah, coklat jernih etc
tidak boleh di bunuh sesuka hati..
suka benda manis..
ada gula ada SEMUT
bkerjasama

bila berbicara pasal lalat pula..
kotor..
suka benda terdedah
pelbagai saiz.. 
etc

tapi kan pernah tak kita terfikir, 
kenapa kalau temakan semut, kita akan mudah lupa..

tapi kalau ada lalat masuk dalam minuman kita..
ada sumber yang kata, bila lalat dah masok.. selam balik..
sebab lalat ada kebaikan yang tersembunyi..

nampak tak? binatang seperti semut, bawa sedikit keburukan kepada kita..
padahal semut rajin,.. kenapa tak kalau kita termakan semut, kerajinan kita bertambah.. hehehe
dan lalat.. 
kalau kita minum air lepas terjun papan anjalnya, kita masih dapat sedikit kebaikkan..
padah kita tahu macammana lalat itu sendiri.. 

begitulah manusia..
luaran lain..
dalaman lain..

mungkin dia dari segi fizikal, sempurna tip top.. 
namun masih ada yang tidak elok ada pada dirinya..

dan mungkin pada zahirnya seseorang itu nampak buruk, jahat..
namun tidak mustahil ada kebaikkan yang tersembunyi dalam dirinya...

kredit untuk nur_sharmimi bakar sebab membangkitkan pengerahan minda ini untuk berhujah..

so, yang baik itu datang dari Allah dan segama kekurangan itu datang dari diri saya sendiri >_<



Ehsan goOgLe

Friday, October 12, 2012

:: Suriani Naffila Adam ::


ini gamba sebelum dia kawen.. hehehhe
sekarang kawen dah..
Alhamdulillah..
saya pernah cita pasal nya masa nya kawen hari ya..
hari ni, saya stalk FB dia.. hehehe
then baca status2 dia..
sik terasa ni, u are going to be a mother!
menunggu hari..
mesti best perasaan ya nak? hehehe 
saya doa anak awak selamat..
awak pun selamat..
semoga dapat anak yang comel, dan anak yang soleh / solehah..
daripada hasil pembacaan nya mungkin dapat baby girl..
makin teruja..
bagus juaki nya beranak hujung tahun.. hehehe



tok nya ngan laki nya.. hehehe 
muka bahagia di hari raya.. 

mungkin agak terlambat, but saya nak kongsi k awak.. hehehe

Ini ada beberapa perkara secara umumnya yang harus dilakukan oleh bakal ibu;
  • Dapatkan tidur yang secukupnya. 
  • Makan dengan sihat. Pastikan ibu mendapat vitamin secukupnya terutamanya asid folik. Jangan mengelakkan sebarang hidangan terutamanya susu bagi mendapatkan kalsium yang tinggi dan protein di dalam diet untuk ibu dan bayi.
  • Hadkan pengambilan kafein. Kafein boleh dikaitkan dengan keguguran dan kurangkan pengambilannya semasa kehamilan.
  • Mengurangkan tekanan. Tekanan boleh mengakibatkan ibu cenderung untuk makan sedikit dan tidak mendapat tidur yang secukupnya.
  • Memakai tali keledar. Berlakunya kemalangan di jalan raya merupakan penyumbang besar kepada keguguran dan kecederaan bayi dalam kandungan Justeru itu, pastikan anda memakai tali keledar sentiasa.
  • Bersenam. Jika anda bersenam sebelum anda hamil, lakukan pada kadar yang lebih sederhana. Ini akan memudahkan untuk anda semasa proses kelahiran nanti. Jika tidak pernah, berbincanglah dengan doktor tentang jenis senaman yang sesuai dan terbaik untuk anda.
  • Sentiasa berhati-hati dengan penggunaan ubat-ubatan. Periksa dengan doktor sebelum mengambil sebarang ubat-ubatan.
  • Dapatkan berat badan yang sihat. Umum diketahui bahawa wanita akan mendapat berat badan di antara 25-30 kilo semasa kehamilan. Jangan memaksa diri untuk berdiet atau tidak makan pada masa ini. Dan jangan lah pula menggunakan kehamilan sebagai alasan untuk ibu menambah berat badan.
  • Sentiasa berjaga-jaga dengan makanan yang boleh menyebabkan penyakit. Ambil langkah berjaga-jaga apabila mengendalikan makanan mentah seperti daging, sayur dan buah-buahan kerana pada masa kehamilan ini sistem imunisasi ibu akan berkurangan.
  • Banyakkan bertanya soalan kepada yang pakar seperti doktor.
Perkara yang TIDAK harus dilakukan semasa tempoh kehamilan;
  • Makan ikan yang banyak kandungan merkuri seperti pari, jerung, tuna dan todak. FDA mencadangkan agar ibu mendapatkan tidak lebih daripada 1 atau 2 hidangan ikan atau kerang yang  mengandungi merkuri rendah setiap minggu.
  • Merokok atau mengambil sebarang dadah.
  • Mengambil susu atau produk susu seperti keju yang tidak dipasteurkan.
  • Melakukan aktiviti yang lasak yang boleh menyebabkan ibu terjatuh.
  • Mandi air panas atau bersauna. Suhu badan yang sesuai semasa kehamilan ialah sederhana dan tidak terlalu panas. Tahap cecair dalam badan juga harus dikawal dengan minum banyak air.
  • Menukar atau membersihkan kotak kumbahan kucing.
  • Elakkan pembersih toksik dan bahan-bahan berbahaya seperti pelarut, tin aerosol dan penanggal cat kerana boleh menyebabkan kecacatan kelahiran.
okay itu saja buat masa ini. Apa yang diberikan hanyalah garis panduan umum untuk ibu yang nak hamil atau tengah hamil.

semoga semuanya selamat.. INsyaAllah ^_^



Sunday, October 7, 2012

:: Kisah santubung atas ::

Bismillah.. 
bila dengar junior cerita pasal pontianak, tiba2 saya teringat peristiwa yang berlaku kita2 dekat2 2 tahun lepas.. 

masa ya masih jadi pelajar asrama.. 
biasalah bila berkumpul, adalah crita benda pelik2..
kalo sik silap masa ya lepas makan.. 
masa ya semua geng ada.. i mean geng Sky Garden
cita tok start bila kmk 3 win n mimi rewind cita cikgu hajiman..
GILA.. 
masa ya nang galak lah kmk orang kelaka pasal benda ya.. 
siang ya Cikgu Hajiman klaka pasal benda ya di pindah dari tempat ya ke tempat ya..
so, baik maktab mun mok stay up hati2.. : pesan nya... 
kelak ada orang termenung depan lap top ka, tepi kita ka.. adoyai...
masa cikgu hajiman cita ya nang sa apa jak nyawa..
ish3.. siap nya polah action gik ya.. 
adoyai..
yang best nya juak kmk orang klaka malam jumaat.. 
tiba2, tengah kmk orang ketawa ya, sora kawan kmk orang nok sorang ya jadi lain..
lainnnnnn gilak.... 
jelingan mata nya pun lain macam...
terus saya madah, 
"win, sik boh ktk tetak eyh.. lain jak bunyi."
Win senyum.. Adoi masa ya sa mok pengsan saya diat senyum nya.. tehn nya madah..
"aok da, kmk pun asa lain macam"
kmk orang diat sama kedirik
adoh3..
masa ya saya fikir jangan jak blackout.. 
tapi nak dijadikan pengalaman..
tuppppppppp..
GELAP GELITA..
menjerit kmk orang terkejut.. 

Crita tok mungkin sik brapa ngutik.. hhahaha
tapi masa mek orang kena, nang rasa apa lah..
lain gik ngan win yang takut giler.. huhuhu

tapi sebenarnya moral dalam crita tok, benda ghaib, jangan polah main2.. heehe
nya ada.. cuma kta jak sik nampak nya..


tok kira2 bayangan Cikgu Hajiman ya.. huhuhuh


Saturday, October 6, 2012

.. dOwn to mEmory lanE ..

down to mEmory lane.. 

ya dinner last kmk orang..
untuk PISMP JANUARI 2009..

Gembira, terharu, sedih, bangga, tErkilan

gEmbira :: sebab bakal menamatkan pengajian lepas tok.. 
lepas 5 tahun setengah, InsyaAllah 

tErharu :: sebab pengarah hargai grup kami :p

sEdih :: sebab lepas tok sik jumpa dah kawan2..
but Sky garden, InsyaAllah kita sahabat sampai mati ^_^
lepas tok, sik lah jumpa nya gik.. huhuhuhu

bangGa :: sebab bangga lah.. hehehe

tErkilan :: sebab sik banyak bergamba dengan lect.. hhehe 
dan sik bergamba dengan nya..hurm T_T 

papapun, sik hallah..
layan jak gamba malam tadi.. heheh












Thursday, October 4, 2012

:: Dedekasi ::


DEDIKASI

Teristimewa buat ;
Penyeri jiwa dan raga ;
Ayahnda Encik Salleh Bin Hj Bujang Che & Arwah Ibu Puan Sapiah Binti Sait  

Abang-abang, kakak dan adik – adik
Azean, Emmellia, Hasbini, Neng Shafida & Nazri Wazzi


Pensyarah yang banyak memberi bimbingan dan tunjuk ajar
En Yusop Bin Malie, Dr Siti Zohara, Dr Chua Kim Hwa
 dan
semua pensyarah yang sangat – sangat membatu


Serta rakan-rakan seperjuangan ;
PISMP JANUARI 2009
Geng Sky Garden ;
Win, Mimi. Atol, Nae, Dayang, Liza & Farah
Dan
 Geng Pemz
 yang banyak berkongsi saat pahit dan manis