Thursday, January 19, 2012

.. kehidupan ..

 Salam alaik..
1st of all, mun ada huruf k n l molah hal, beta mohon maaf..
2 bestfren tok da problem siket... hehehe
hari ini saya nak cakap pasal kehidupan..
mungkin apa yang saya ungkapkan ini tak seindah kata2 pujangga, namun ini semua adalah luahan hati..
tertulis dengan spontan oleh jemari ini...
^_^

....kehidupan....

tanpa sedar detik waktu terus berjalan..berjalan,dan terus berlari meninggalkan kita..sik menoleh malah akan terus meninggalkan kita.. tapi cuba reflleksi diri..apa sumbangan kita pada diri?.
hurm.. sik payah pergi jauh.. apa sumbangan kepada diri sendiri..
too dificult to answer!..kerana ada suatu ketika, kita ternyata kejam pada diri..and tanya pada diri..
Adakah diri kita bersedia menghadap hari pembalasan..
adakah iman kita akan sentiasa bertahan..
adakah iman kita akan sentiasa berkekalan?..
hurmm...
jelas!.. betapa rapuhnya iman kita..
hurm..
bila dikenang2 saya rasa kalau saya ada kuasa, saya ingin putarkan masa..
kerana saya perlu banyak masa untuk betulkan semua kesilapan saya..
Ya..betulkan segala kesilapan yang telah dilakukan..
namun, Allah punya rahsia sendiri kenapa kita tidak diberikan kuasa itu..
hati ini menjawab kerana kesilapan itu juga adalah kehidupan!!..

dalam kehidupan,
suka dan duka tangis dan tawa bersilih ganti..,
tergores bagai lukisan yang dilakar tanpa permulaan yang pasti dan pengakhiran yang hakiki..
kalaulah kita adalah seorang ahli seni..
pasti banyak lukisan sudah kita lakarkan..
ada yang menggambarkan perasaan indah, ada yang gundah..
namun walau apa2 pun lukisan,itu adalah gambaran kehidupan..
gambaran kehidupan kita bergelar seorang insan..
ya itu semua adalah gambaran pengalaman
lukisan itu adalah pengalaman..
yang mengajar erti kehidupan..
paling penting, itulah kehidupan..
cantik atau jelik lukisan itu, itulah gambaran kehidupan kita..
but, need to remember, yang indah itu tak semestinya dunia ini langsung tiada celanya..
dan jelik itu idak menggambarkan dunia ini langsung tiada nikmatnya..
adakala kita bahagia.. adakala Allah berikan kita jalan untuk kurangkan dosa..
Allah duga iman kita..
Insya Allah seimbang dengan kebolehan kita..
Bila saya reflek pada diri saya..
saya tahu, Allah duga saya..
Allah percaya saya boleh jalani hidup tanpa My mum..
walaupun saya sendiri tida yakin saya mampu lalui,
namun bila fikirkan Allah yakin saya mampu,
Ya, saya peroleh semangat untuk hidup..
meski sukar..
kerana, dengan satu kehilangan, saya rasa bagaikan  perlu melalui seribu mimpi
dan melalui berjuta jalan sepi.. tanpa penghuni..
hati kosong..
keluhan bertandang.. hanya air mata menemani..

namun, saya tetap bersyukur..
dalam kesedihan itu, hadir bagai teman sejati menemani..
menasihati dan hadir bilamana diri memerlukan..
apabila  lelahnya jiwa berpura2 kuat menahan cobaan..
terima kasih sahabat2..
InsyaAllah berkekalan hingga akhir nafas ini..
namun, dalam resah dan air mata, Allah akan sentiasa bersama..
billa hati ini rindu, kupersembahkan kepadaMu..
kuluahkan apa yang tersemat di dalam kalbu..
alhamdulillah kerana Allah tunjukkan pada saya..
Allah tidak hanya menghadirkan senja dalam hati ini,
malah tetap melakarkan sesuatu rancangan kehidupan..
rancangan yang terindah dalam hidup..

"meski ku rapuh dalam langkah
kadang tak setia kepadaMu
namun cinta dalam jiwa
hanyalah padaMu
maafkanlah bila hati
tak sempurna mencintaiMu
dalam dadaku harap hanya
diriMu yang bertahta"

Rapuhnya Imanku Ya Allah..

No comments: