Wednesday, November 2, 2011

.. saya sayang bapak saya, family saya n opkos my mum ..

beberapa petikan ini saya ambik dari note yang sahabat saya share on my wall d Fb..
todays topik.. talk about daddy..
yeah.. daddy..
mungkin tulisan kali tok agak emosi..
sesuai dengan mode saya kinek tok..
plus gik dayang masang lagu sedih2.. so feel saya da.. hehehe

Mungkin ibu lebih kerap menelefon u...tk menanyakan keadaan kita setiap hari..Tapi tahukah kita, sebenarnya ayahlah yang mengingatkan ibu untuk menelefon kita?
tidak dinafikan. dulu2 masa my mum masih ada, setipa kali called umah mest kami adik beradik tanya..
"pak, ney mak?"
walaupun masa ya  bapak sendiri yang angkat telefon..
masa ya saya belum faham apa perasaan nya..
sampey satu hari nya madah
" asal telefon,sikda mok kaka ngan bapak, mesti nanyak emak"
dush3..saya rasa masa ya macam ada kayu balak numbok muka saya..
then madah ngan sibling saya, len kali kita called umah, kaka ngan bapak juak...
yeah.. we did it..

Semasa kecil, ibu lah yg lebih sering mendukung kita..Tapi tahukah kita bahawa sebaik saja ayah pulang bekerja dengan wajah yang letih ayahlah selalu menanyakan apa yg kita lakukan seharian

tok mungkin saya sendiri sik prasan pun.. sebab masa kecik2 kmk orang sik rapat dengan bapak..
sebab bapak slalunya busy cari duit..
saya akui, keluarga kami susah..
hari tok bapa duit, yalah kmk orang guna untuk belanja..


Ketika kita remaja, kita meminta izin untk keluar malam. Ayah dengan tegas berkata "tidak boleh!"..Sedarkah kita bahawa ayah hanya ingin menjaga kita? Kerana bagi ayah, kita adalah sesuatu yang sangat berharga.
Saat kita sudah di percayai, ayah pun melonggarkan peraturannya. Maka kita telah melanggar kepercayaannya...Maka ayah lah yang setia menunggu kita di ruang tamu dengan rasa sangat risau..

untuk tok so far, alhamdulillah, kamek orang sik juak jenis kluar malam semua..
n honestly mun mok g cne2 kmk orang mok pergi kmk orang prefer mintak kebenaran dengan arwah mak..
n she will decide kmk orang bleh pergi sik..
kalau mak madah, sik boh... so sikda orang akan brani nenkar..
that how kmi dididik.. n alhamdulillah sebab ya saya sendiri menjadi manusia bagaimana saya sekarang..

Setelah kita dewasa,ayah telah menghantar kita ke sekolah@kolej untuk belajar..
Di saat kita memerlukan ini-itu, untuk keperluan kuliah kita, ayah hanya mengerutkan dahi.tanpa menolak, beliau memenuhinya..Saat kamu berjaya..Ayah adalah orang pertama yang berdiri dan bertepuk tangan untukmu..Ayah akan tersenyum dengan bangga..

part tok, InsyaAllah saya jadikan nya realiti..
saya akui sedikit sebanyak perkara tok berkaitan dengan saya..
bapak penuhi apa jak saya maok..
memang lah ada masa nya sik dapat penuhi..
but i still believe semua ya pasti ada hikmahnya..

contoh lepas F5, saya dapat tawaran ke Politeknik..
bapak datang dari kebun, lepas berpanas semua hanya mampu menyandar baca surat ya..
masa ya bleh kata saya memang mok pergi..
ambik akaun...
tapi bapa madah dengan beberpa patah perkataan yang harus saya telan dengan redha walaupun hakikatnya sangat menyakitkan..
" rasanya bapak sik mampu melanjut ko ke sia.. stay F6 jak"
yup..
saya sangat sedih masa ya..
tapi saya trima..
saya faham family sya bukan orang senang..
then, alhamdulillah.. walaupun bukanlah cemerlang ney pun, saya berjaya dalam F6..
doa mak bapak..
then skali gik saya di duga dengan membuat pilihan..
UPSI o Maktab..
bapak ngagak saya di tangga...
"camtok jak dot, kita orang susah, bagus ko ambik maktab.. mun masok u ko minjam.. masok maktab ko dapat elaun.."
saya nangis sebab masa ya saya aim UPSI lepas masok F6..
still saya trima pilihan bapak, sebab saya tau redha orang tua kat sia..
n saya teruskan saya pun pengajian demi my parents n my family.. selain hasrat saya sendiri..

memang ada suara2 yang salahkan saya..
apa guna F6, dapat masok Upsi, tapi sik mok g, padahal sia lebih sekejap pengajian.. Compare dengan maktab..
tapi sikpa lah..
saya tau tok dah jalan hidup yang tertulis untuk saya..
kepeutusan terbaik adalah keputusan parents saya..
saya redha..
TQ so much untuk family saya yang banyak tolong..
abang2 saya..
sampey ada yg jual kreta sebab pikey saya masok upsi masa ya..
kakak saya n kakak2 ipar saya..
yang banyak berkorban untuk saya..
bagi saya belanja..
bagi saya support..

Sampai ketika jodoh kita telah datang dan meminta izin untuk mengambil kita dari ayah..Ayah sangat berhati-hati mengizinkan nya..Dan akhirnya..Saat ayah melihat kita duduk di atas plamin bersama pasangan nya..ayah pun tersenyum bahagia..
Apa kita tahu,bahawa ayah sakan empat pergi ke belakang dan menangis?
Ayah menangis kerana ayah sangat bahagia..Dan dia pun berdoa "Ya Tuhan, tugasku telah selesai dgn baik..Bahagiakan lah putra putri kecilku yg manis bersama pasangannya"..

part tok,, yup..
saya dapat bayangkan camne..
sedih...
saya terbayangkan macam ne muka bapak saya..
memang masa tok saya belum ada calon..
tapi saya percya hari tok akan tiba juak..
bila masanya kit akan berumah tangga..
saya harap saya sik abaikan bapak saya mun saya dah kawen kelak..
saya doa saya dapat suami yang faham betapa saya sayang bapak saya..
saya harap suami saya dalam kalangan mereka yang faham kasih anaknya pada bapaknya..
n saya bersyukur saya punya kakak2 ipar yang faham bapak saya macam ney..
Tq kak Timah..
Tq Kak ezah..


Setelah itu ayah hanya akan menunggu kedatangan kita bersama cucu-cucunya yg sesekali dtg untuk menjenguk..Dengan rambut yg memutih dan badan yang tak lagi kuat untuk menjaga kita..

ya, macam ney bapak slalu nungggu cucu2nya pulang, beraiee dengan cucu2nya yang jauh, saya nampak bahawa bapak saya rindu cdaknya..

orang madah bapak bukan orang yang rapat dengan kita..
ya saya akui..
n selepas my mum sikda saya try serapat mungkin dengan bapak saya..
saya bukan jak mok jadi anak pompuannya.. tapi juak kawan bapak saya..
supaya nya sik rasa sunyi lepas mak saya sikda..
saya nampak bapak saya nangis masa mak saya pergi...
saya nampak semuanya..
n saya rasa semuanya...huhu..

bapak, walaupun saya sik madah saya sayang kitak.. tapi saya nang sayang kitak...
today, bapak polah operation kecik kat belakang nya..
saya called tadi..so far, ok..
cuma da rasa sakit sikit..
pray the best for him..


No comments: