Thursday, October 6, 2011

.. ♥ 30 challenges Day 19 : Something you want to do before you die ♥ ..

salam...


wah...
cabaran hari ini memang benar mencabar..
tambah lagi dengan background music..
saya nak menaip pun rasa sayu..
soalan yang sama pernah dipersoalakan oleh Cik Lavender biru..
setakat ini, apa yang saya fikirkan.. jawapan yang tetap sama yang pernah saya berikan...


hurm..
pertama kali, syukur ke hadrat ilahi kerana saya diberi peluang untuk hidup dalam dunia ini..
dan saya bersyukur kerana saya tahu bila saya akan meninggal walaupun tak tahu jam berapa..
saya tak nak tidur< saya nak luangkan masa terakhir saya bersama orang yang saya sayang.. sebab saya akan tidur lama selepas ini,..


jadi, apa yang akan saya buat?


sebaik saya tahu (dapat hint) bahawa saya akan meninggalkan dunia esok,
saya buat solat sunat taubat..
saya solat dan doa banyak2.. doa untuk arwah mak..
sebab itu mungkin doa terakhir saya untuk ibu saya yang tercinta <-- doa dari saya..


kemudian, kalau berkesempatan,
 saya akan pergi beli kain kaffan untuk diri saya sendiri..
biar saya bersedia.. tidak menyusahkan orang lain..
saya tahu tempat mana nak beli.. sebab bapak slalu kirim beli..
untuk masjid (biasanya masjid supply semua tu awal2)..
kemudian, saya akan jalan2..
mana2 tempat yang penah kami pergi ramai2.. kecuali sabah n kampung budaya <-- i guest
jalan ke semua tempat yang pernah saya jalan bersama rakan2 saya..
kalau berkesempatan saya nak jalan dengan mereka buat kali terakhir saya..
sebab mereka adalah antara orang yang pernah buat saya bahagia..
kerana mereka sangat bermakna bagi diri saya..
kalau esok saya mati, saya nak sahabat2 saya tahu, bahawa saya sangat sayangkan mereka..
dan saya nak minta maaf kerana saya tak boleh jadi teman mereka..
namun saya sangat bersyukur kerana hingga hujung nyawa saya, mereka sentiasa ada bersama..
terima kasih atas pengobanan yang tak ternilai..
terima kasih kerana faham saya macammana..
terima kasih kerana terima saya seadanya..
terima kasih kerana bersabar dengan saya..
kalau benar2 esok saya tiada,
saya harap iringi pemergian saya dengan doa..
sayang semua..


then saya akan called my brothers..
saya nak bercakap dengan mereka..
saya nak cakap dengan kakak2 ipar saya..
bang Bet, kak Izzah, Bang Kili, kak timah..
terima kasih.. maafkan saya
saya nak bercakap dengan anak2 sedara saya..
Harris, Husna, Balqis, dan Farisha,..
"anak2 chik, maafkan chik Dot, Chik dot sayang semua.."
nak pesan supaya mereka jaga diri..
kemudian saya nak called anak sedara saya yang di lundu..
arwah mak gelar anak2 sidek..
Iqa,Wafa,Haziq,Yaya n Nuriz..
"chik dot sayang semua"
saya kol ratna..
saya kol aina..
saya sayang mereka..
maaf tak sempat jumpa..


lepas tu saya akan balik..
dalam perjalanan balik, saya akan singgah di maktab, jumpa lect..saya banyak dosa dengan mereka..
dan saya harap, saya sempat jumpa classmate saya..
saya sempat jumpa kawan2 saya..
geng Pa-aq, geng BM, Geng Pra..
saya nak minta maaf dengan mereka..
saya sayang mereka..


saya akan singgah somewhere..
ya, mungkin saya sik dapat diat nya..
sik pa, diat luar jak..
kalau nya soulmate, saya akan jumpa nya..
dan saya akan kirimkan surat untuk nya..
minta tolong kawan2 beri..


kemudian, saya sambung perjalanan saya,
saya akan singgah ke kampung moyan..
jumpa saudara sebelah arwah mak..
jumpa mungkin buat kali terakhir..
;-(
kemudian, saya singgah ke sekolah..
kalau sempat, saya nak jumpa noriz..
sebab ratna saya tak sempat jumpa..
Hani InsyaAllah sampai di kampung saya jumpa dia..
saya nak noriz temankan saya jumpa pengetua saya..
sebab dia baikkk sangat..
saya nak minta maaf dengan dia..
saya nak ucap terima kasih kat dia..
dan kalau berkesempatan, saya nak jumpa cikgu2 saya..
saya nak jumpa kawan2 saya..
(sekolah rendah, menengah)


then,
lepas hantar noriz balik, saya nak singgah pusara arwah mak..
kerana kurang 24 jam, saya akan berada ditempat yang sama.. selama-lamanya..
secepatnya, sedaya upaya saya, saya akan balik ke rumah
saya akan jumpa bapak saya, adik2 saya, kakak saya.. walau sejauh mana saya dari mereka..
saya nak jumpa bapak saya..
saya nak minta maaf dengan bapak saya..
saya nak minta maaf dengan kakak saya..
saya nak minta maaf dengan neng dan dekwa..
saya nak melawat saudara2 sebelah bapak saya buat kali terakhir..
dan sekali lagi, saya nak minta maaf dengan bapak saya..
sebab saya bukan anak yang baik untuk dia..
saya tak mampu..
saya tak sempat balas jasa bapak saya..
saya tak sempat tunaikan impian bapak sya..
dan paling saya terkilan saya tak sempat belanja bapa saya p mekah..
padahal dia benar2 ingin p situ..
saya tak nak bapak saya sedih...
tak nak dia sedih macammana arwah mak pergi..
kalau boleh, saya nak tdo dengan bapak saya pada malam terakhir saya hidup di dunia ni..
saya sayang bapak saya..
kalau boleh saya nak saya, adik2 saya n kakak saya tido di satu tempat yang sama..
borak2 sampai kami lena..
saya nak kami imbas kembali segala kenangan kami masa kami kecik2..
saya nak saya pergi dalam keadaan tersyum..
kerana saya bahagia di dunia bersama2 insan yang saya cinta..
insan2 yang sayangkan saya..
bapak, sikda gik gurauan kita pastok..
tq sebab jadi bapak terbaik buat saya..
tq sebab sanggup layan karenah saya..
tq sebab bapak sabar dengan saya..
tq sebab bapak sporting dengan saya..
saya sayang bapak saya...
sayang gilak2..


akhir sekali,
Mimi, saya amanatkan blog tu, tolong bagi "dia" tengok..
saya nak mereka tahu isi hati saya..
walaupun saya dah tak da...
kerana di situ luahan hati saya bersuara...
dan apa yang tercatat di sana, itu kata hati saya pada saat dan ketika luahan itu tercatat..
tanpa sedar saat ini, ada satu perasaan aneh terhadap dia..
bak kata farah, saya berhak unutk itu, kerana itu hak saya..
dan dia tak berhak nak menghalang..
terima kasih kepada semua yang walaupun jemu dengar jugak masalah saya.. hehe.




terima kasih semua..
terima kasih kerana bersama saya..
terima kasih kerana terima saya seadanya saya..
terima kasih kerana faham saya..


kepada yang berkenaan :
saya mohon maaf,
maafkan saya..
halalkan makan minum saya..


andai saya mati esok,
biarlah blog ini jadi penghubung sepanjang saya hidup..
kerana semuanya ada di sini..


terima kasih dan mohon maaf aas segalanya..
kepada sesiapa yang berkenaan..
saya sayang anda semua..


salam sayang...




2 comments:

Cik Mimot said...

syg awak juga:)..waduh3..macam wasiat jak eh..huhu...InsyaAllah, kamek akan jalankan amanah dr ktk..

Sheeda Salleh said...

hehehe.. Tq.. ya ku suka gilak bayang benda camtok.. sedih jak sa nyawa ;-(