Monday, December 6, 2010

..Situasi..

Kali ini saya tampil dengan kaedah penceritaan yang berbeza. Masih lagi melibatkan situasi, namun saya minta mereka untuk sambung cerita saya. Ceritanya begini..


………Suatu malam saya sedang memandu kereta. Hujan turun dengan lebatnya. Apabila saya melewati sebuah pokok yang terkenal dengan mistiknya, saya melihat seorang nenek tua melambai-lambai. Seolah-olah berharap supaya anda menumpangkannya… sambung ikut kreativiti anda…

Sailormoon : Saya termanggu seketika. Namun entah kenapa kaki saya menekan kuat pedal minyak. Nampaknya hasrat nenek untuk menumpang saya tidak kesampaian. Apa yang saya boleh lakukan. Sekadar melihat wajah kecewa nenek yang tidak dapat saya tumpangkan melalui cermin pandang belakang…hehehe

Komen saya : (Erk..nae2…tau pa alasan? Sik mok tanggung risiko.. Bagus! Sebab anda sayang diri anda… 3 bintang…hehehehe)



Asarichan : Saya terus memberhentikan kereta saya. Cermin kereta bahagian penumpang saya turunkan. Nenek tersenyum.

“ Nek, jom lah naik sekali. Hujan lebat ni” pelawaku. Tanpa melengah nenek itu masuk. Sepanjang perjalanan nenek tua itu tidak melepaskan pandangannya memandang tepat lurus kehadapan (haik len macam jak ayat tok..Farah?). Soalannku yang menyoalnya ke mana destinasinya hanya dijawab ringkas dengan mengarahku untuk jalan terus. Aku akur. Hingga tiba pada sebuah rumah mewah bagaikan istana. Saya dipelawa masuk dan menurut tanpa usul periksa. Rupa-rupanya nenek tersebut adalah keturunan di raja. Dia sedang mencari menantu untuk perempuan yang sanggup membawa dia tanpa ragu dan menyangkanya hantu akan menjadi menantu pilihannya. Namun saya ragu. Bukan senang untuk menerima cinta. Untuk itu saya minta untuk diberi masa untuk berkenalan terlebih dahulu. Setelah menerima tawaran menjadi menantu pilihan, nama saya ditukar kepada Tengku Puan Muda Faradiella Binti Ahmat. Kami kahwin dan hidup bahagia dan dikurniakan dua anak. Sepasang namun bukan kembar.

Komen saya : (uish!!! Sah si Asari ni kuat berangan. But bravo gurl!! Kmk pun sik terfikir hal tok..hahaha… Tahniah.. Markah? 4 setengah bintang )





Ultragirl : Kerana memikirkan cerita mistik daripada kawan2ku sebelum ini, aku denan tidak berperikemanusiaan dan tanpa berfikir panjang terus meneruskan perjalanan. Namu sempat aku menilik cermin pandang belakang melihat orang tua tadi.

Komen saya : (ler…sik macam nana yang kmk kenal..hehehe papa pun Tq gurl..3 bintang untuk cita ktk..hehehe)

Atashinchi : Aku berhenti dan Tanya nya melalui tingkap.

“ nek ktk mok numpang ka? Mon mok, duduk belakang ktk, depan tok sikda space. Penuh dengan barang” berani aku memperlawan walaupun jantungku berdegup kencang. Nenek tua itu masuk dan aku meneruskan perjalanan.

Ketika dalam perjalanan aku melihat nenek itu melalui cermin pandang belakang. Dia menjenggilkan mata hingga membuatkan aku terkejut. Namun perjalanan teap aku teruskan. Semasa perjalanan tiba2 aku terhidu bau sesuatu. Aku sudah tidak berani berkata apa2 lagi. Pandanganku ku alih kea rah nenek lagi, kali ini dia tersenyum. Aneh sekali senyuman itu. Aku mula berdoa semoga cepat sampai ke destinasi. Tiba2 tidak semena2 nenek itu menekan bahuku kuat dari arah belakang. Aku kaget.

Aku ingin menjerit namun langsung tiada kekuatan lagi. NEnek sudah semakin kuat menekan bahuku. Erat sekali. Aku tidak tahan lagi.

“Nenek, apa salah kamek ngan kitak? Kmk sik ngaco ktk, tolong lah nek.”aku merayu. Air mataku sudah mahu jatuh. Dia masih menekan bahuku kuat. Tiba2 dia bersuara.

“ tolong cu, nenek dari tadik gik..dari tadik…nenek dah sik tahan.. NEnek mok..nun2..sik tahan tok. Tolong singgah lok. Ya ada stesen minyak ya.. NEnek mok berak tok.. Adeh..” aku ketawa sekuat hatiku. Namun sekadar dalam hati sahaja. Rupa-rupanya nenek tadi telah ditinggalkan bas semasa singgah dalam perjalanan pulang ke kampungnya. Dia hanya mampu berjalan, kebetulan hujan lebat lantas dia berteduh di bawah pokok tersebut. Dia bersyukur kerana aku sudi membantunya wlaupun banyak kereta yang cuba ditahannya sebelum ini tidak menunjukkan respon yang baik.



Power Puff girl : Aku tidak pasti samada memperlawanya bersamaku atau tidak. Aku menyoal nenk tua itu. Nenek buat apa disini?Nenek mahu kemana?” Soalku. Nenek tidak mampu menjawab. Badannya menggigil menahan kesejukkan. “ nenek lapar, sejuk…”. Aku terdiam. Kata2 dari nenekku tiba2 terngiang2 di ingatanku. “ kalau nak tahu samada itu adalah manusia atau bukan. Lihat kakinya. Kalau kaki tiada maknanya dia bukan manusia.” Kata2 nenek bermain difikiranku. Mataku terus melihat kakinya. Huh??? Mana kakinya??aku jadi seram sejuk. Justeru surah2 yang aku hafal aku baca. Cd alunan ayat suci Al-Quran ku mainkan. Haik, nenek tua itu sudah tiada? Hatiku sudah diselubungi ketakutan. Terus aku memecut laju keretaku untuk pulang kerumah.



Komen saya : (ale tol..kmk sik taip versi indon..hehehe papapun kmk beri ktk 4 bintang.untuk cerita horror movie ktk .hehehe)

..Situasi..

Anda dalam satu majlis perkahwinan. Seorang lelaki datang kepada anda untuk meminta bantuan. Dia merupakan pengapit pengantin lelaki yang juga merupakan adik kepada pengantin lelaki tersebut. Menurutnya pengapit pengantin perempuan tidak dapat hadir secara tiba2 pada hari tersebut. Dia meminta anda untuk menemaninya menjadi pengapit pengantin. Anehnya dia merayu supaya anda menjadi temannya.


Soalannya : apa respon anda?

Soalan ke 2 : anda rasa Kenapa lelaki tersebut berbuat demikian?

Sebenarnya soalan ini bukan saya fikir sendiri. Oleh sebab saya selalu mempersoalkan perihal situasi. Maka sahabat saya tampil jua dengan situasinya. Pendek kata saya curi situasi ini.. TQ very Much DKNA.. Saya tanya rakan… dan nak tahu apa respon mereka?



Saya Sendiri : S1: pertama kalinya kalau pengantin perempuan itu adalah sahabat saya, saya akan kecik ati. Kenapa saya tak di pilih awal2 gik..hahahaha..Saya mungkin tak nak. Walaupun saya merupakan gadis yang paling cantik pada masa itu n pengapit tu nak berkenalan dengan saya. Saya rasa better dia curi2 minta num saya…hahahahaha tak payah nak ambik peluang untuk jadi pasangan pengapit. Kesimpulannya saya tak Nak. Sebab saya malu!!

S2: Saya rasa mungkin saya berada dalam majlis orang A**I…sebab itulah saya paling menarik n mungkin juga tiada orang lain di majlis. Hehehehee



DkNA : Kmk pun sik mok! Sebab mek takut kelak kmk ngipas dikpun kuatan panas …hahahaha satu gik kmk bukannya tau gilak pun pa perlu dipolah oleh pengapit tok…Ujung2 malu jak kenak rakam vedio orang kawen..hahaha..

S2: mestilah kmk eran pahal!. Mungkin kah ya cinta pandang pertama?..hahahaha lucu eh mun bena2 jadi.



Naimah : S1 : Kmk sik mok!!! Sebab kmk malu nak jadi pengapit tok. Orang sik kacak tek nak

S2 : kmk rasa nya sengaja nak kenakkan kmk. Yang penting kmk sikkan fikir nya ada hati ngan kmk.



Azimah (Adik Nae) :S1 : Saya tak nak. Sebab saya malu. Tapi kalau lelaki tu merayu2 saya akan tunaikan.

S2 : Kenapa ? Mungkin sebab saya paling cantik kot..hahahah

Farah : S1 : Kmk rasa kmk akan jadi pengapit sebab dah kena minta tolong.

S2 : kenapa saya dipilih? Mungkin lelaki itu rasa saya sesuai dengannya..hahahaha



Ra Fiona :S 1 : Saya akan jadi pengapit.

S 2 : Sebab dalam banyak2 orang dia pilih kmk. Jadi kmk rasa sangat bangga. Hehehe . Mungkin juga dia rasa kmk paling sesuai dengannya n dia rasa selesa dengan kmk . So kmk On jak.. masaya bolehlah kmk 2 berkenalan..hehehehe



Mimi : S 1 : Hahahah…lawak2 kmk jadi juak kot pengapit ya..mun da terdesak gilak n sik pat carik penganti lain.

S2 : Kmk sikkan fikir apa2 coz malas nak perasan mek Khusnuzon jak la coz selama mek hidup tok sik pernah orang jatuh cinta pandang pertama dengan kmk. Jadi kmk sikkan semudah2nya perasan..hehehe



Atol : S1 : mun kmk di suruh kmk asa kmk maok lah. Juz jadi pengapit jak nak? Sik da nya suruh kawen kinek2 nak?

S2 : mungkin laki ya minat ngan kmk ahahaha. Gembira juaklah mun ada orang munat mek n lebih gembira mun pengapit ya orang yang kmk minat n nya minat kmk udik ..



Aina : S1 : Pengapit lelaki minta? Boleh juak… boleh tambah pengalaman camne rasa berdiri sebelah raja sehari. N boleh tolong orang d masa istimewanya…

S2 :



Variasi kan Jawapan kami?hehehee.. Kali ni jawapan saya sama dengan Nae, Nor, DKNA.. alasan? Sebab MALU!! Itu yang utama.. tapi kalau jadi betul2 saya tak tahu apa jadi.. Saya harap benda ni tak jadi betul2..

..Selamat Tahun Baru Hijrah...

Assalamu'alaikum wr wb.
alhamdulillah kita berkesempatan untuk bernafas lagi di bumi Allah pada tahun ini.. Ya, Muharam tak seperti awal tahun lain yang sering penduduk dunia sambut dengan gilang gemilang..but selaku umat islam yang mengaku ada iman, kita patut tahu akan hal ini..
untuk itu dikesempatan ini saya mengucapkan selamat tahun baru hijrah buat semua... ;-)



Assalammu'alaikum waramatuhllahi wabarakahtu Kepada Semua Yang Dirahmati Allah
Selamat menyambut Maal Hijrah/Tahun Baru Islam pada 7 Disember 2010 Sempena Ma’al Hijrah 1432H, marilah kita bersama-sama momohon kepada Allah agar umur kita, amal ibadat kita, rezeki kita, hidup dan mati kita sentiasa dalam peliharaan-NYA dan memohon agar kita dijadikan sebagai insan yang bertaqwa dan soleh. dengan izin NYA orang yang berdoa akan mendapat perlindungan Allah dari fitnah dan tipu daya syaitan dari semua dosa yang lalu. Amin."


Salam Maal Hijrah

Doa Akhir Tahun


Berikut ini adalah bacaan Doa Akhir Tahun Hijrah ; sebabagi berikut :

Bismillaahir-rahmaanir-rahiim
Wa shallallaahu 'ala sayyidinaa Muhammadin wa 'alaa aalihi wa shahbihii wa sallam.
Allaahumma maa 'amiltu fi haadzihis-sanati mimmaa nahaitani 'anhu falam atub minhu wa lam tardhahu wa lam tansahu wa halamta 'alayya ba'da qudratika 'alaa uquubati wa da'autani ilattaubati minhu ba'da jur'ati alaa ma'siyatika fa inni astaghfiruka fagfirlii wa maa 'amiltu fiihaa mimma tardhaahu wa wa'adtani 'alaihits-tsawaaba fas'alukallahumma yaa kariimu yaa dzal-jalaali wal ikram an tataqabbalahuu minni wa laa taqtha' rajaai minka yaa karim, wa sallallaahu 'alaa sayyidinaa Muhammadin Nabiyyil ummiyyi wa 'alaa 'aalihii wa sahbihii wa sallam


Doa Awal Tahun

Bacalah doa ini tiga kali saat kita memasuki tanggal 1 Muharam. Bisa dilakukan selepas maghrib atau pun sesudahnya. Dengan doa ini kita sebagai Mu'min memohon kepada Allah Swt. agar dalam memasuki tahun baru ini kita dapat meningkatkan amal kebajikan dan ketaqwaan.

Bismillaahir-rahmaanir-rahiim

Wa shallallaahu 'alaa sayyidinaa Muhammadin wa 'alaa 'aalihi wa shahbihii wa sallam.
Allaahumma antal-abadiyyul-qadiimul-awwalu, wa 'alaa fadhlikal-'azhimi wujuudikal-mu'awwali, wa haadza 'aamun jadidun qad aqbala ilaina nas'alukal 'ishmata fiihi minasy-syaithaani wa auliyaa'ihi wa junuudihi wal'auna 'alaa haadzihin-nafsil-ammaarati bis-suu'i wal-isytighaala bimaa yuqarribuni
ilaika zulfa yaa dzal-jalaali wal-ikram yaa arhamar-raahimin, wa sallallaahu 'alaa sayyidina Muhammadin nabiyyil ummiyyi wa 'alaa 'aalihi wa shahbihii wa sallam



Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata: "Kesusahan bagiku dan sia-sia lah pekerjaanku menggoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan dosanya setahun"

 
Doa Awal Tahun dibaca 3 kali selepas maghrib pada malam satu Muharram.

Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata: "Telah amanlah anak Adam ini daripada godaan pada tahun ini kerana Allah telah mewakilkan dua Malaikat memeliharanya daripada fitnah Syaitan".